Allmän Information

Felmeddelande

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls i menu_set_active_trail() (rad 2394 av /www/webvol17/dg/ocfr1o1eqg1o203/slankaviktcenter.se/public_html/includes/menu.inc).

Allmän Information

Att det inte är hälsosamt att vara överviktig vet alla, men vi är kanske inte alltid medvetna om hur pass skadligt det är. Enligt Världshälsoorganisationen WHO är övervikt faktiskt ett av de största hoten mot hälsan i västvärlden. Övervikt orsakar hjärt- och kärlsjukdomar, förhöjt blodtryck, diabetes, muskel- och ledproblem, cancer och en lång rad andra sjukdomar. Övervikt förkortar också livslängden. Redan en viktminskning på 5–10 procent har positiv inverkan på din hälsa. En person som väger exempelvis 80 kilo behöver bara gå ned 4–8 kilo för att få en markant förbättrad hälsa.

Hälsovinster som ofta anges efter 10% viktnedgång:

  • bättre sömn
  • mindre ont i ryggen
  • mindre ont i knä- och fotleder
  • ökad rörlighet
  • lättare att gå i trappor
  • lättare att sätta på skorna
  • bättre självkänsla
  • bättre sex
  • mindre andfåddhet
  • lättare att "hålla tätt"

Utvecklingen är oroande, särskilt med tanke på ökad förekomst av följdsjukdomar, nedsatt hälsorelaterad livskvalitet, diskriminering, mobbning, ökade vårdkostnader och minskad produktion. Studier indikerar att 3-8 % av sjukvårdskostnaderna kan härledas till övervikt. (SBU Fetma – problem och åtgärder. Rapport nr. 160, 2002). Slanka viktprograms mål är att träna bort de vanor som lett till övervikten och skapa nya tankebanor och vanor. Detta leder till ny livskvalité. Första steget i en livsstilsförändring är att bli medveten om sina tankar, känslor, vanor och att få kroppskännedom. Överviktsproblem handlar inte så mycket om mat, utan mer om de känslor som ligger bakom, att man har svårt att kontrollera lusten att äta. När man blivit varse om sina vanor och beteenden kan man börja sitt förändringsarbete och arbeta med en vana i taget. Det är bara genom ändrade tankar och beteende som viktminskningen blir varaktig.Fundera ut varför det är viktigt för dig att gå ner i vikt. När viktminskningen är kopplat till någonting värdefullt för dig, så vill du ju också till varje pris hålla fast vid det. Det viktigaste är att du bestämt dig. Du kommer att nå ditt mål om du är beredd att satsa tid, kraft och energi. Att övervinna motgångar är den största segern!

Tallriksmodellen

Tallriksmodellen gör det möjligt för dig att i vilken situation som helst kunna lägga upp mat på tallriken så att du får en bra balanserad måltid utan att gå upp i vikt. När du är överviktig kommer tallriksmodellen att leda till en kostomläggning som gör att du går ned i vikt. När du är färdig med din viktminskning gör den att du får hjälp att hålla din vikt.Tallriken ska bestå av följande:

Proteiner:
Är kroppens byggstenar och finns i kött, fisk, fågel, ägg, mjölk- och sojaprodukter. Varje portion bör innehålla: ca 100 gram kött /fågel eller ca 75 gram korv eller ca 125 gram fisk.

Kolhydrater:
Socker/stärkelse är kroppen bränsle. De finns i alla våra sädesslag, grova grönsaker, pasta, ris, bönor, linser, ärtor, potatis. Varje portion bör innehålla: ca 1,5 dl kokt ris eller ca 2 stycken potatisar eller ca 2 dl kokt pasta.

Grönsaker:
Innehåller en rad vitaminer, mineraler, antioxidanter och fibrer. Grova grönsaker,färska som tillagade morötter, broccoli, vitkål, blomkål och rödbetor, kan du äta i fri mängd. Vid varje portion bör grönsakerna fylla halva tallriken och det lägger du upp först.

Motion & Rörelse

Regelbunden aktivitet betyder mycket för din hälsa.

Motion gör att:

  • Rörligheten och smidigheten blir betydligt bättre.
  • Hjärtat stärks och pumpar ut mer blod per slag. Du blir inte lika fort andfådd.
  • Blodtrycket blir bättre.
  • Immunförsvaret stärks.
  • Lungorna tar upp mer syre.
  • Signalsubstansen Serotonin ökar som man behöver för att må bra.
  • Musklerna får en bättre genomblödning som behövs för utbyte av näringsämnen.
  • En stark muskulatur ger och stabilitet åt leder och skelett.
  • Insulinkänsligheten ökar och insulinproduktionen behöver inte höjas för att transportera in socker i cellerna. Risken minskar insjukna i diabetes.
  • Blodet transporteras lättare tillbaka till hjärtat när musklerna aktiveras.
  • Oxytonin (må bra hormon-välbefinnandet) ökar och du känner dig lugn och harmonisk eftersom mängden stresshormoner minskar och halten av kroppens eget morfin, endorfin ökar.Om du inte motionerar idag så börja med att promenera runt kvarteret där du bor. Ta med en kompis om du vill ha sällskap för det är enklare att ta sig ut då och ni hjälper varandra när det är motigt.

Sätt upp ett mål som är rimligt. Du kan även byta ut promenaderna mot t ex simning eller cykling och vattenjympa. Vattenjympan är bra om du har besvär med kroppen. När du har minskat lite i vikt så känns det ofta roligare och framför allt lättare att motionera. För att motionen ska ge resultat på vågen och på kroppen bör du motionera 2-3 ggr per vecka. Men 1-2 ggr är bättre än inget. Varje tillfälle behöver vara i minst 30 minuter.

För att bränna fett är det viktigt att inte ha för mycket insulin i blodet strax före träning. Insulin är ett hormon som hämmar fettförbränningen. Undvik mat med högt glykemiskt index (GI) före träning, eftersom snabba livsmedel innebär kraftigt insulinpåslag för att ta hand om sockertillförseln. Känner du dig trött före träning så kan du ta fullkornsbröd. Efter träningen är det bra att äta mycket kolhydrater för maximera återhämtningen. Planera in din viktminskning när du har tid dvs. inte börja vid storhelger eller andra festligheter. Då är det lätt att spåra ut om du ”bara smakar lite”.

Tänk på att tankens kraft kan förflytta berg.

Vi har mångårig erfarenhet av överviktsfrågor och med VLCD- produkter och kan stötta dig. Vi erbjuder individuella kostråd och program. Alla är vi olika och har olika förutsättningar.

SLANKA är din vän på vägen till ditt nya liv!

Du är Varmt Välkommen

Slanka ViktCenter AB - Tel 0707-443370 - info@slankaviktcenter.se